Median kaksinaismoralismi: Pelolla myymisen paradoksi

Median rooli yhteiskunnassa on monimutkainen. Yhtäältä se toimii vallan vahtikoirana, toisaalta se on itse vallankäyttäjä [2]. Mutta kun raha astuu kuvaan, journalismin etiikka joutuu koetukselle. Klikkiotsikot ja pelolla myyminen ovat oire syvemmästä ongelmasta - median kaksinaismoralismista.

Sensaatiohakuisuuden kierre

Oletko koskaan törmännyt otsikkoon, joka lupaa paljastaa jotain elintärkeää, mutta päätyy vain turhauttamaan? "Tätä et tiennyt tavallisesta elintarvikkeesta, voit kuolla huomenna!" huutaa klikkiotsikko, ja samalla maksumuurin takana piilottelee artikkeli, joka harvoin lunastaa lupaustaan. Tämä on valitettavan tuttu ilmiö nykyajan mediamaailmassa.

Median tapa tehdä juttuja on muuttunut radikaalisti digitalisaation myötä. Kilpailu lukijoiden huomiosta on kovempaa kuin koskaan, ja se näkyy valitettavasti journalismin laadussa. Klikkiotsikot ovat vain jäävuoren huippu - ne ovat merkki syvemmästä ongelmasta median toimintatavoissa.

Rahan valta ja journalismin etiikka

Median ja rahan suhde on aina ollut monimutkainen. Kyselytutkimusten perusteella kansalaiset näkevät rahan vallan mediassa jopa poliittista eliittiä suurempana [6]. Tämä herättää kysymyksen: voiko media todella toimia "vallan vahtikoirana", jos se on itse niin riippuvainen taloudellisista intresseistä?

Journalismin etiikka joutuu koetukselle, kun taloudelliset paineet kasvavat. Julkisen sanan neuvosto (JSN) on perustettu juuri tätä varten - valvomaan, että suomalainen media toimii eettisesti [5]. Mutta riittääkö itsesääntely, kun kyseessä on koko alan selviytyminen digitaalisessa murroksessa?

Kaksinaismoralismin kierre

Median kaksinaismoralismi näkyy erityisen selvästi, kun tarkastellaan sen suhtautumista omiin virheisiinsä verrattuna muiden toimijoiden virheisiin. Esimerkiksi niin kutsuttu Yle-gate, jossa pääministeri Sipilän väitettiin vaikuttaneen Yleisradion uutisointiin, nosti esiin mielenkiintoisen ilmiön: kilpailevat mediat tarttuivat tapaukseen innokkaasti, vaikka yleensä suomalaisessa mediaympäristössä ei ole harjoitettu laajaa journalismikritiikkiä [8].

Tämä tapaus osoittaa, miten media on valmis kritisoimaan muita, mutta omien virheiden myöntäminen on huomattavasti vaikeampaa. Sama ilmiö näkyy myös siinä, miten media vaatii lähdekritiikkiä muilta, mutta saattaa itse sortua sensaatiohakuisuuteen klikkien toivossa.

Pelolla myymisen psykologia

Miksi media sitten turvautuu pelolla myymiseen? Kyse on pohjimmiltaan ihmispsykologiasta. Pelko on voimakas tunne, joka saa meidät toimimaan - tässä tapauksessa klikkaamaan ja mahdollisesti ostamaan maksullisen tilauksen.

Pelolla johtaminen on tunnistettu ongelma yritysmaailmassa [3], mutta sama ilmiö näkyy myös mediassa. Se on tahallista ulkopuolelle jättämistä, valehtelua ja vähättelyä. Median kontekstissa se ilmenee klikkiotsikoina, jotka luovat keinotekoisen uhan tunteen.

Kohti vastuullisempaa journalismia

Miten tästä kierteestä päästään pois? Ratkaisu ei ole yksinkertainen, mutta se alkaa tiedostamisesta. Meidän lukijoina on vaadittava parempaa, mutta samalla ymmärrettävä median taloudelliset haasteet.

Median itsensä on puolestaan palattava juurilleen. Journalismin tehtävä on palvella totuutta ja demokratiaa, ei osakkeenomistajia. Tämä vaatii rohkeutta ja uudenlaista ajattelua liiketoimintamalleissa.

Lopulta kyse on luottamuksesta. Jos media haluaa säilyttää asemansa yhteiskunnan "neljäntenä valtiomahtina", sen on ansaittava yleisönsä luottamus joka päivä uudelleen. Tämä tarkoittaa rehellisyyttä, läpinäkyvyyttä ja korkeaa journalistista etiikkaa - myös silloin, kun se ei ole taloudellisesti houkuttelevinta.

Median kaksinaismoralismi ja pelolla myyminen ovat ongelmia, jotka eivät katoa yhdessä yössä. Mutta tiedostamalla ne ja vaatimalla parempaa voimme hitaasti mutta varmasti ohjata mediaa takaisin oikealle kurssille. Sillä loppujen lopuksi, vapaa ja vastuullinen media on demokratian elinehto.

Lähteet

[1] Kaksinaismoralismi on tämän maan kansallistauti - Puheenvuoro https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lauri-paavola/kaksinaismoralismi-on-taman-maan-kansallistauti/

[2] Mihin yleisö käyttää yöunensa ja rahansa mediamarkkinoilla? https://www.jyu.fi/fi/blogikirjoitus/mihin-yleiso-kayttaa-younensa-ja-rahansa-mediamarkkinoilla

[3] Pelko tulee yrityksissä kalliiksi - Alma Insights https://www.almainsights.fi/blogi/pelko-tulee-yrityksissa-kalliiksi/

[4] [PDF] Journalistinen etiikka kriisissä - Journal.fi https://journal.fi/mediaviestinta/article/download/62960/24499/69944

[5] Julkisen sanan neuvosto – Vastuullistajournalismia https://vastuullistajournalismia.fi/julkisen-sanan-neuvosto/

[6] [PDF] MEDIA JA VALTA KANSALAISTEN SILMIN https://www.hssaatio.fi/images/stories/tiedostot/Loppuraportit/Valtanotat.pdf

[7] [PDF] JOURNALISMI HERÄÄ ELOON - Trepo https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/121033/LindgrenAnni.pdf?sequence=2

[8] Pohdittavaa journalisteille - Sisältösekaannuksen selviytymisopas https://sisaltosekaannus.fi/sisaltosekaannuksen-selviytymisopas/pohdittavaa-journalisteille/

[9] Lukijat työpaikkakiusaamisesta: "Kaksinaismoralismi kukoistaa" https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lukijat-tyopaikkakiusaamisesta-kaksinaismoralismi-kukoistaa/2302780

[10] Tällaiset ovat uudet Journalistin ohjeet – neljä uutta kohtaa ... https://journalisti.fi/uutiset/2024/04/tallaiset-ovat-uudet-journalistin-ohjeet-nelja-uutta-kohtaa-sepittamista-ei-kielletty-kokonaan/

[11] Kaksinaismoralismin suurvalta, Suomi - Puheenvuoro https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jukkatuunanen1/kaksinaismoralismin-suurvalta-suomi/

[12] Brian Cox: Made Of Money - Katso MTV Katsomossa https://www.mtv.fi/ohjelma/ce9060dd1e6fc6bc302f/brian-cox-made-of-money

[13] Mikä meni pieleen journalismissa? - Näkökulmia median ... https://www.suomenuutiset.fi/mika-meni-pieleen-journalismissa-nakokulmia-median-alennustilan-aiheuttajista/

[14] Rajalla – journalismin ja viestinnän uskottavuutta määritellään ... https://www.procom.fi/viestijat/tutkimus/rajalla-journalismin-ja-viestinnan-uskottavuutta-maaritellaan-uudelleen/

[15] Tyylikirja | Toimittajan etiikka ja juridiikka | Journalistin ohjeet - STT https://stt.fi/tyylikirja/toimittajan-etiikka-ja-juridiikka/journalistin-ohjeet/

[16] Sunnuntaivieras: Suomi on puolustuspoliittinen kaksinaismoralisti https://www.ku.fi/artikkeli/4764314-sunnuntaivieras-suomi-on-puolustuspoliittinen-kaksinaismoralisti

[17] Rahan valta | aikashop.fi https://aikashop.fi/product/2667/rahan-valta

[18] Pelon vallassa tehdään pelottavia päätöksiä – ja Kreml kiittää - Voima https://voima.fi/blogit/paakirjoitus/2024/pelon-vallassa-tehdaan-pelottavia-paatoksia-ja-kreml-kiittaa/

[19] Poliitikot: Poliittinen journalismi sensaatiohakuista | Kaleva https://www.kaleva.fi/poliitikot-poliittinen-journalismi-sensaatiohakuis/2479715

[20] Journalistin ohjeet – JSN https://jsn.fi/journalistin-ohjeet/

Edellinen
Edellinen

Päihderiippuvuuden paradoksi: Ratkaisu ongelmana

Seuraava
Seuraava

Diagnoosien dilemma: ADHD, päihteet ja nyky-yhteiskunnan haasteet