Suomalaisen kiusaamisen hiljainen kääntöpuoli: Vanhempien reflektiivisyys käytösmallien rakentajana

#anteeksipekka -hashtag on noussut someen kuin hiljainen huuto, jossa yhteiskunta etsii sanoja anteeksipyynnölleen. Se kertoo Pekasta, mutta myös meistä kaikista – aikuisista, jotka näimme, mutta emme nähneet.

Kyse ei ole syyllisten etsimisestä vaan peilin kääntämisestä – miten me, kasvattajina, luomme arjen pienillä valinnoillamme maaperän, jossa kiusaaminen voi juurtua?

Luottamuksen rakentuminen arjen pienissä hetkissä

Suomalaisessa kasvatuskulttuurissa korostuu hiljainen vuoropuhelu - se, miten vanhemmat ovat läsnä, on usein merkityksellisempää kuin mitä he sanovat. Opetushallituksen ohjeistuksissa[1] painotetaan luottamuksellisen suhteen merkitystä: kun lapsi kokee, että häntä kuunnellaan ilman tuomitsemista, hänen on helpompi kertoa arjen vaikeista tilanteista. Tämä edellyttää kuitenkin aitoa kiinnostusta, ei vain rutiininomaista "miten koulussa meni" -kyselyä.

Esimerkiksi Webropol-kyselyn mukaan[4] monet lapset eivät kerro kiusaamiskokemuksistaan vanhemmilleen. Syynä ei useinkaan ole pelko vaan epävarmuus siitä, miten aikuinen reagoi. Lapsi, joka näkee vanhempiensa käyttäytyvän empatiattomasti tai välinpitämättömästi arjessa, omaksuu saman mallin myös omaan kanssakäymiseensä.

Arvojen siirtyminen hiljaisena oppimisena

Lasten neurologinen herkkyys aikuisten käytökseen on suurempi kuin usein ymmärretään. MLL:n tutkimus[3] osoittaa, että nuoret arvostavat erityisesti sitä, kun vanhemmat:

  • Osoittavat mielenkiintoa heidän ajatuksiinsa ilman holhoavuutta

  • Kunnioittavat sopimuksia ja säännöistä sovittua

  • Reagoivat tasapainoisesti myös negatiivisiin tapahtumiin

Tämä "hiljainen oppiminen" näkyy konkreettisesti kiusaamistilanteissa. Lapsi, joka on tottunut nähdä vanhempiensa ratkaisevan konflikteja keskustelemalla, hakee todennäköisemmin aikuisen apua huomatessaan kiusaamista. Toisaalta lapsi, joka kokee kotonaan jatkuvaa epäoikeudenmukaisuutta tai rankaisemista ilman dialogia[6], omaksuu saman asenteen myös kouluyhteisöön.

Koulun ja kodin synergia modernissa maailmassa

Vaikka suomalainen koulujärjestelmä on kansainvälisesti arvostettu, Theseuksen tutkimus[4] paljastaa haasteellisen paradoksin: vaikka 89% vanhemmista seuraa lasten päivittäistä koulunkäyntiä, vain 34% kokee saaneensa riittävät työkalut kiusaamisen ehkäisyyn. Tämä asettaa koulut ja kodin välien jännitteen, jossa vastuu vieritetään hiljaa toisille osapuolille.

Ratkaisuna ei ole pelkkä sääntöjen tiukentaminen vaan yhteisen kielen löytäminen. Kuten Suomen Vanhempainliitto toteaa[2], kiusaamisen ennaltaehkäisy vaatii jatkuvaa dialogia:

  • Koulujen tulisi tarjota konkreettisia välineitä vanhemmille (esim. oppaat kiusaamisen tunnusmerkeistä)

  • Vanhempien tulisi osallistua aktiivisesti koulun arjen rakentamiseen (esim. vanhempainillat kiusaamisen ehkäisystä)

  • Molempien osapuolten tulisi tunnustaa omat rajoituksensa ja pyytää apua ajoissa

Kollektiivisen vastuun uudelleenmäärittely

Kun puhumme vanhempien vastuusta kiusaamisen ehkäisyssä, emme voi rajata sitä pelkästään oman lapsen käytökseen. Tampereen yliopiston tutkimus[7] osoittaa, että vanhempien aktiivinen osallistuminen kouluyhteisöön parantaa koko ryhmän sosiaalisia suhteita. Tämä tarkoittaa käytännössä:

  • Kykyä nähdä oman lapsen mahdollinen rooli kiusaajana[4]

  • Valmiutta puuttua myös muiden lasten epäasialliseen käytökseen

  • Aktiivista osallistumista koulun arjen rakentamiseen (esim. vapaaehtoistyö)

Reflektiivisen kasvatuksen mahdollisuudet

Pia Penttalan haastattelussa[8] kiteytyy modernin kasvatuksen ydin: "Jokainen lapsi on timantti, mutta timantti vaatii hiomista." Tämä hiominen ei tapahtuessa autoritaarisella kontrollilla vaan herkällä läsnädöllä. Kun vanhemmat:

  • Keskustelevat omista epäonnistumisistaan[8]

  • Osoittavat haavoittuvuuttaan

  • Pyytävät lapsilta myös anteeksi erehdyksiään

he luovat perustan sille, että lapsi uskaltaa olla aito myös kiusaamistilanteissa. Tämä reflektiivisyys rikkoo perinteisen "aikuisen kaikkitietävyyden" myytin ja luo aidomman pohjan kasvatukselle.

Loppupohdinnassa voidaan todeta, että suomalaisen kiusaamisen ehkäisyn avain ei ole uusissa teknologioissa tai rangaistuskäytännöissä, vaan kyvyssä nähdä kasvatus jatkuvana vuoropuheluna. Kun vanhemmat uskaltavat kyseenalaistaa omia toimintamallejaan[6] ja koulut tarjoavat konkreettista tukea tähän prosessiin[5], luodaan ympäristö, jossa kiusaamiselle ei synny hedelmällistä maaperää. Tämä vaatii kuitenkin rohkeutta katsoa peiliin ja myöntää, että jokaisessa kiusaamistapauksessa on myös aikuisten yhteiskunnan epäonnistuminen.

Lähteet

[1] Kiusaamisen tunnistaminen ja puuttumisen keinot - Opetushallitus https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kiusaamisen-tunnistaminen-ja-puuttumisen-keinot

[2] Kiusaaminen, väkivalta ja aikuisten vastuu - Suomen Vanhempainliitto https://vanhempainliitto.fi/2020/09/23/kiusaaminen-vakivalta-ja-aikuisten-vastuu/

[3] Vanhempien ja lasten ajatuksia kasvatuksesta https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-ja-kasvatus/lapsen-kasvatus-ja-vanhemman-kasvatustietoisuus/vanhempien-ja-lasten-ajatuksia-kasvatuksesta/

[4] [PDF] Kiusaaminen alakoulussa - Theseus https://www.theseus.fi/bitstream/10024/867520/2/Latvala_Henna.pdf

[5] Kiusaaminen – mitä koulussa voidaan tehdä? https://www.mll.fi/vanhemmille/tukea-perheen-huoliin-ja-kriiseihin/kiusaaminen/kiusaaminen-mita-koulussa-voidaan-tehda/

[6] Lapsen kasvatus ja vanhemman kasvatustietoisuus https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-ja-kasvatus/lapsen-kasvatus-ja-vanhemman-kasvatustietoisuus/

[7] [PDF] VANHEMPIEN OSALLISTUMINEN LAPSEN KOULUNKÄYNTIIN JA ... https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/95026/GRADU-1394090605.pdf

[8] Suomen Supernanny -ohjelmasta tuttu Pia Penttala painottaa ... https://www.kirkkojakoti.fi/elama/suomen-supernanny-ohjelmasta-tuttu-pia-penttala-painottaa-oikeudenmukaisuutta-ja-kehumisen-taitoa-lasten-kasvatuksessa/

[9] Kiusaamisen ehkäiseminen on meidän kaikkien vastuulla https://www.mielenterveysseurat.fi/kotka/2022/09/20/kiusaamisen-ehkaiseminen-on-meidan-kaikkien-vastuulla/

[10] MLL:n vanhempaintukiryhmä: Kiusattujen lasten vanhemmat ... https://www.mll.fi/blogi/mlln-vanhempaintukiryhma-kiusattujen-lasten-vanhemmat-toivovat-kouluilta-enemman/

[11] Koulukiusaaminen vaikuttaa koko perheen elämään - MTV Uutiset https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/riinan-lapsia-on-koulukiusattu-karmealla-tavalla-jo-vuosia-meille-sanottiin-etta-kiusaajillakin-on-oikeus-lahikouluun/9078092

[12] Tutkija väittää: Moni vanhempi keskittyy lasten kasvatuksessa ... https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkija-vaittaa-moni-vanhempi-keskittyy-lasten-kasvatuksessa-vaariin-seikkoihin-nain-pitaisi-oikeasti-toimia/6499500

[13] Kiusaaminen – mitä vanhemmat voivat tehdä? https://www.mll.fi/vanhemmille/tukea-perheen-huoliin-ja-kriiseihin/kiusaaminen/kiusaaminen-mita-vanhemmat-voivat-tehda/

[14] Huoli koulukiusaamisesta kalvaa vanhempia – voiko omaa lastaan ... https://www.mysafety.fi/lehdistohuone/huoli-koulukiusaamisesta-kalvaa-vanhempia

[15] [PDF] Hyvä kasvaa - Lastensuojelun Keskusliitto https://www.lskl.fi/wp-content/uploads/Hyva%CC%88_Kasvaa_final_.pdf

[16] Vanhempi! Näin oma käyttäytymisesi vaikuttaa siihen, tuleeko ... https://ruuhkavuodet.fi/2022/01/20/vanhempi-nain-oma-kayttaytymisesi-vaikuttaa-siihen-tuleeko-lapsestasi-kiusaaja/

[17] [PDF] KOULUKIUSAAMISEN EHKÄISY OSANA KOULUHYVINVOINTIA ... https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/102055/GRADU-1506521015.pdf

[18] Kiusaaminen - Terveyskirjasto https://www.terveyskirjasto.fi/pla00028

[19] [PDF] Yläkouluikäisten nuorten vanhempien kokemuksia lapsen ... - Theseus https://www.theseus.fi/bitstream/10024/876344/3/Syrjala_Venny.pdf

[20] Kiusaamisen ehkäiseminen ja turvallisuutta edistävät toimintamallit https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kiusaamisen-ehkaiseminen-ja-turvallisuutta-edistavat-toimintamallit

Edellinen
Edellinen

Hyvän huijarit: Näkyvyyden hinta ja someaktivismin moraali