Hyvän huijarit: Näkyvyyden hinta ja someaktivismin moraali

Kun huijaukset alkavat paljastuvat, keskustelu hyväntahtoisuuden ja petoksen rajapinnasta herää uudelleen. Kantilaisen filosofian ja utilitarismin ristiriita käy ilmi, kun tarkastelemme #anteeksipekka -kampanjan tai Enkeli-Elisan tapahtumien jälkipyykkiä.

Hyvän intention moraalinen raskaus

Immanuel Kantin mukaan valhe on aina väärin, koska se rikkoo kategorista imperatiivia: ihmisiä tulee kohdella päämäärinä, ei välineinä [2][5]. Tämä näkyy hyvesignaloinnissa, kun ihmiset kieltäytyvät myöntämästä erehdystään – he pitävät omaa "hyvän ihmisen" imagoaan ylempänä arvona kuin totuuden kunnioittamista.

Utilitaristinen näkökulma tarjoaa kuitenkin poliittisen realismin [5]. Jos huijauksella saadaan aikaan merkittävä hyöty (esim. kiusaamisen näkyvyys), se voisi olla moraalisesti perusteltua. Tätä perustelua käyttivät mm. Stanfordin vankilakokeen johtajat, joiden mukaan kohteluiden julmuus oli tarpeen yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaamiseksi [1][4].

Markkinatalouden moraalifiksi

Nick Asburyn mukaan yritysten "sosiaalinen vastuu" on usein hyväntahtoisuuden karikatyyri [3]. Kun Enkeli-Elisan perustama yhdistys myi kiusaamisen kitkemisen ideaa, se loi markkinarakoa, jossa aidon empatian sijaan kilpaillaan näkyvyydestä. Tässä kohtaavat Kantin ja utilitarismin ongelmat:

  • Kantilainen näkemys: Hyvesignalointi käyttää hyvää välineenä brändin imagon parantamiseen [2]

  • Utilitaristinen näkemys: Vaikka motiivit olivat itsekkäitä, näkyvyys kasvatti lahjoituksia [5]

Oikeustieteen professori J.D. Obenberger huomauttaa, että oikeusjärjestelmä hyväksyy poliisien huijaamisen rikollisten kiinni saamiseksi [8]. Tämä "hyväksyttävä valhe" paljastaa yhteiskunnan epäjohdonmukaisuuden: samalla kun tuomitsemme yksityisten huijaukset, sallimme viranomaisten keinot.

Näkyvyyden eettinen hinta

Belmont-raportin mukaan deepfake-kokeissa tiedottamatta jättäminen on joskus sallittua, jos:

  1. Tutkimuksen tarkoitus vaatii sitä [1][7]

  2. Haitat jäävät vähäisiksi [4]

  3. Osallistujille annetaan jälkitietoa [7]

Mutta missä menee raja, kun sosiaalisessa mediassa jokainen somevaikuttaja käy "pientä psykologista koetta" seuraajillaan? Enkeli-Elisan tapauksessa kiusaamisen näkyvyyden hyödyt ja itsemurhan romantisointi muodostivat moraalisen kaksoisagentin [6]: samalla kun aihe tuli esille, sen käsittelyyn liittyi uusia vaaroja.

Kun hyvä ja paha sekoittuvat, eettinen kompassi vaatii molempien filosofioiden ymmärtämistä. Ehkä ratkaisu ei ole valita Kantin ja utilitarismin väliltä, vaan tunnustaa, että jokainen huijauskohu paljastaa yhteiskunnan kollektiivisen moraalikriisin – ja tarpeemme yksinkertaisiin vastauksiin monimutkaisessa maailmassa.

Lähteet

[1] [PDF] “Do the Ends Justify the Means? The Ethics of Deception in Social ... https://research.unl.edu/orr/5-do_the_ends_justify_the_means.pdf

[2] Do the Ends Justify the Means? - Ethics Sage https://www.ethicssage.com/2018/04/do-the-ends-justify-the-means.html

[3] Nick Asbury on the problems with purposeful marketing | Contagious https://www.contagious.com/news-and-views/nick-asbury-brand-purpose-marketings-negative-effects

[4] Do the Ends Justify the Means? The Ethics of Deception in Social ... https://onlineethics.org/cases/graduate-research-ethics-cases-and-commentaries-volume-1-1997/do-ends-justify-means-ethics

[5] Lying - Markkula Center for Applied Ethics - Santa Clara University https://www.scu.edu/ethics/ethics-resources/ethical-decision-making/lying/

[6] Guiding Principles: Ethical Practices in Social Media Marketing https://www.searchmyexpert.com/resources/social-media-marketing/social-media-marketing-ethics

[7] Do the Ends Justify the Means? The Ethics of Deception in Social ... https://onlineethics.org/node/39836

[8] Ends Justify Means Every Time | Officer https://www.officer.com/training-careers/article/10232601/ends-justify-means-every-time

[9] Guide to Ethics in Social Media Marketing | - TimeWellScheduled https://timewellscheduled.com/blog/guide-to-ethics-in-social-media-marketing/

[10] The Legal, Ethical, and Efficacy Dimensions of Managing Synthetic ... https://carnegieendowment.org/posts/2019/11/the-legal-ethical-and-efficacy-dimensions-of-managing-synthetic-and-manipulated-media?lang=en

[11] CMV: "The end justifies the means"; i.e. there is no decent argument ... https://www.reddit.com/r/changemyview/comments/2loe3l/cmv_the_end_justifies_the_means_ie_there_is_no/

[12] Social Media Ethics: 21 Rules for Building Trust and Authenticity ... https://designstripe.com/blog/social-media-ethical-guidelines

[13] Does the End Justify the Mean in today's Social Media? - LinkedIn https://www.linkedin.com/pulse/does-end-justify-mean-todays-social-media-lorenzo-nava

[14] Consequentialism - Ethics Unwrapped - University of Texas at Austin https://ethicsunwrapped.utexas.edu/glossary/consequentialism

[15] Ethics in Social Media Marketing - LinkedIn https://www.linkedin.com/pulse/ethics-social-media-marketing-zoha-naaz-1xomf

[16] Ethical social justice: Do the ends justify the means? - ResearchGate https://www.researchgate.net/publication/318286923_Ethical_social_justice_Do_the_ends_justify_the_means

[17] 13 Rules for Ethical Social Media Marketing - Out-Smarts https://out-smarts.com/2022/02/12-rules-for-ethical-social-media-marketing/

[18] Attitudes Toward the Ethics of Research Using Social Media https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5478799/

[19] The Ethics of Social Media Marketing: Best Practices for Brand Integrity https://www.kloudportal.com/ethics-of-social-media-marketing/

[20] Ethical Marketing: 7 Campaigns & Best Practices in Action - Omnisend https://www.omnisend.com/blog/ethical-marketing/

Edellinen
Edellinen

Varjot, jotka puhuvat – Miten aikuisten käsittelemättömät tunteet muovaavat lasten mielenterveyttä

Seuraava
Seuraava

Suomalaisen kiusaamisen hiljainen kääntöpuoli: Vanhempien reflektiivisyys käytösmallien rakentajana